Uppdatering 2014-10-08: En ny Beta-version av proteinkvalitet.se ligger uppe, hemsidan är ett hobbyprojekt utan tidsram för när uppdateringen blir helt klar. Se mer på ww2.proteinkvalitet.se

Sojabönor torkade

Sojabönor torkade har en proteinpoäng på 85%, och innehåller därför inte tillräcklig mängd essentiella aminosyror för att, som enda livsmedel, täcka kroppens proteinbehov. Den aminosyra som begränsar proteinkvaliten mest är Metionin & Cystein
.Se grafisk åskådning.

3 kommentarer till “Sojabönor torkade”

  1. Ulrika Hörnell skriver:

    Hej,
    Nu har jag räknat och räknat och får med referensvärdena från FAO/WHO följande proteinpoäng för sojabönor:
    vuxna 125
    spädbarn (0-1 år) 42
    småbarn (2-5 år) 85
    skolbarn (10-12 år) 97

    Är era värden konsekvent utskrivna för barn eller har vi olika referensvärden? För vuxna är proteinpoängen över 100% och innebär att soja innehåller tillräckligt med essentiella aminosyror för att täcka kroppens proteinbehov som enda energikälla.
    MVH Ulrika

  2. admin skriver:

    Hej Ulrika!

    Det stämmer att det är beräknat konsekvent för barn enligt rekommendationer från Dietary Reference Intakes for Energy, Carbohydrate, Fiber, Fat, Fatty Acids, Cholesterol, Protein, and Amino Acids (Macronutrients). Räknar man med 1985 års värden för vuxna är Soja som du skriver fullvärdigt enligt PDCAAS (utan hänsyn till faktiskt upptag).

    Räknar man istället med nyare referensvärden från år 2007 enligt FAO/WHO blir soja inte fullvärdigt enligt PDCAAS (utan/innan hänsyn till faktiskt upptag), se rapporten ”PROTEIN AND AMINO ACID REQUIREMENTS IN HUMAN NUTRITION, Report of a Joint WHO/FAO/UNU Expert Consultation WHO Technical Report Series 935 PROTEIN AND AMINO ACID REQUIREMENTS IN HUMAN NUTRITION”.

    Kommer så snart jag har tid lägga upp en uppdaterad version av hemsidan där man kan välja ålder samt kombinera livsmedel.

    Mvh
    Erik Hulander

  3. Axel skriver:

    En annan bra funktion vore om man kunde söka på livsmedel efter hur mycket av en viss aminosyra det finns i. Eller om man fick förslag på livsmedel som gör proteinkvaliten bra, för den grejen man kollar på. Kanke är mest intresant för veganer att veta dock?

Lämna en kommentar